1-30 september: Sta Droog! Challenge

In de maand september wordt je door OneWorld Water uitgedaagd om geen kleding te kopen. Eén maand geen kleding kopen, omdat er schrikbarend veel water wordt gebruikt voor het maken van kleding.

Waarom droogstaan?

De watervoetafdruk van een katoenen t-shirt is zo'n 2700 liter water – daarin zit bijvoorbeeld het water dat nodig is om de grondstof katoen te verbouwen, de watervervuiling door pesticiden en het water voor het verven en bewerken van de stoffen. Voor een spijkerbroek is dit wel 8000 liter water! In Dhaka, Bangladesh, zakt het grondwaterpeil elk jaar flink als gevolg van de groeiende kledingindustrie. Fast fashion is de norm: elke paar weken een nieuwe collectie in de winkel. Terwijl schoon, zoet water wereldwijd schaarser wordt, vooral daar waar onze kleding wordt geproduceerd.

Bewustwording Nederlanders beïnvloedt niet koopgedrag

Uit onderzoek in opdracht van OneWorld onder ruim 1.200 Nederlanders blijkt dat een grote meerderheid (68 procent) vindt dat de watervervuilende kledingproductie in ontwikkelingslanden moet worden aangepakt. Toch wordt ons koopgedrag daar niet door beïnvloed; zo koopt slechts 5 procent kleding die is gemaakt van biologisch katoen of andere duurzame(re) grondstoffen.

Meer weten over de Water Footprint Fashion?

Op de website van OneWorld kun je een snelle duik nemen in de factsheet over de spijkerbroek of ga even zitten voor het minidossier over het watergebruik in de hele productieketen van kleding.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *